Heb jij wel eens gehoord van Earth Overshoot Day? Dit is de dag waarop volgens berekeningen van het Global Footprint Network alle natuurlijke grondstoffen die onze aarde in 1 jaar kan produceren op zijn. Vanaf deze dag lenen we water, voedsel en brandstof van de aarde.

In 2014 viel Earth Overshoot Day op 19 augustus, in 2015 op 13 augustus, in 2016 op 8 augustus, in 2017 op 2 augustus en dit jaar op 1 augustus. Het patroon is duidelijk: we staan steeds vroeger in het jaar ‘rood’.

Om het tij te keren, moeten we ons consumptiegedrag drastisch aanpassen. Maar dat valt nog niet mee, met al die verleidingen die constant op de loer liggen.

Merk jij ook altijd dat je meer koopt dan je had willen kopen? Lees dan gauw door voor 5 tips om te consuminderen.

Meisje met plantje in handen
Elk jaar staan we vroeger in het rood bij Moeder Aarde

1. De 30 dagen-regel

Voel je de drang om iets te kopen wat je niet echt nodig hebt? Je weet wel, een aankoop die je moet rechtvaardigen tegenover jezelf, omdat je zelf eigenlijk ook wel weet dat je het niet nodig hebt?

Ren dan niet meteen naar de winkel als je weer een impulsaankoop voelt opkomen, maar wacht 30 dagen. Wil je het na 30 dagen nog steeds? Dan koop je het alsnog. Maar de kans is groot dat je er dan geen behoefte meer aan hebt. Planeet aarde blij, jouw portemonnee blij, jij blij.

2. Vraag jezelf af hoe blij je nu écht wordt van een aankoop

Deze denktruc pas ik zelf vaak toe als ik iets wil kopen. Ik probeer me voor te stellen hoe het voelt als ik het item heb en hoelang ik er plezier van zal hebben.

Vaak kom ik er dan achter dat het plezier dat ik ervan heb, helemaal niet in verhouding staat tot de prijs die ik ervoor heb betaald.

Een nieuwe telefoon is bijvoorbeeld een paar dagen leuk, maar daarna voel je je weer net als toen je je oude telefoon nog had. Alleen ben je wel honderden euro’s armer.

3. Leen, huur of ruil het item

Hoeveel items heb jij in je kasten staan die daar alleen maar staan ‘voor het geval je ze nog eens nodig hebt’?

In plaats van alles wat je maar heel af en toe nodig hebt zelf aan te schaffen, kun je ze ook lenen, huren of ruilen. Op Peerby vind je allerlei items die je kunt lenen of voor een klein bedrag per dag kunt huren.

Er bestaan zelfs heuse kledingbibliotheken waar je een gave outfit voor je avondje uit kunt huren.

4. Voorkom dat je in de verleiding komt

Hoe vaak komt het voor dat je thuiskomt met iets wat je helemaal niet van plan was te kopen? Waarschijnlijk vaker dan je wilt. En als je thuisblijft, word je platgespamd in je mailbox en op Facebook. Er lijkt geen ontkomen aan.

Gelukkig zijn er verschillende dingen die je kunt doen om te voorkomen dat je in de verleiding komt. Ga bijvoorbeeld alleen naar de stad als je iets specifieks nodig hebt. Windowshopping doe je dus niet meer.

Kijk daarnaast eens kritisch naar de nieuwsbrieven die je ontvangt en de social-media-accounts die je volgt. Voegen ze echt iets toe of word je er onrustig van? Schrijf je dan uit en ontvolg ze. Wat je niet voorbij ziet komen, kun je immers ook niet kopen.

5. Wees je bewust van psychologische trucjes die bedrijven inzetten om jou tot kopen te verleiden

Psychologische trucjes? No way dat ik daar gevoelig voor ben, denk je misschien. Helaas zijn wij mensen minder rationeel dan we denken. Bedrijven passen deze trucjes dan ook toe, omdat ze gegarandeerd werken.

Waarom denk je bijvoorbeeld dat supermarkten producten van het eigen merk op ooghoogte te zetten? Omdat ze daar meer aan verdienen dan aan A- merken of budgetmerken. En waarom denk je dat je op sommige plekken tape op de grond vindt die leidt naar de trap? Omdat dat ervoor zorgt dat meer mensen de trap nemen in plaats van de lift.

Op een vergelijkbare manier verleiden bedrijven jou om iets te kopen wat je niet van plan was te kopen. Denk aan: “2+1 gratis”, “Schrijf je vóór morgenochtend 9 uur in en ontvang 25% korting”, “Uniek en eenmalig aanbod”. Ze spelen allemaal in op onze angst iets te missen.

Wat mij helpt om hier minder gevoelig voor te zijn, is me af te vragen of ik de aankoop zónder dat aanbod ook gedaan zou hebben. Was ik al van plan het te kopen? Dan is dit een buitenkansje. Was ik het niet van plan? Dan koop ik het niet.

Consumeren is een serieus probleem. Gelukkig kunnen we zelf veel doen om ervoor te zorgen dat onze aarde ook voor toekomstige generatie bewoonbaar blijft, door ons bewust te zijn van wat we kopen, waarom we het kopen en meer met elkaar te gaan delen.